Recension: Eko av ett skott av Bjerre & Casserfelt

Författarduon Lisa Bjerre och Susan Casserfelt är aktuella med en deckare om dagens hårdnande samhälle där växande klassklyftor är ett problem, och med starka karaktärer som hela tiden brottas med sina moraliska konflikter. Bra spänningsläsning, tycker vår recensent inför Svenska Deckarfestivalen, 9 – 12 november.

Larmet går. Ett misstänkt överfall i en lägenhet i Bagarmossen. Utryckning och med är polisassistent Lina Kruse, en av bokseriens återkommande huvudpersoner. Adressen de ska till denna fredagseftermiddag ligger inte långt från hennes egen och när de kommer fram hörs det ingenting från lägenheten som ligger i bottenplan. Tillsammans med kollegan Ronaldo tar sig Lina runt huset till en uteplats med en halvöppen dörr. Därinne ser de en person med rånarluva som hotar en kvinna. Situationen eskalerar, förövaren drar en kniv, polisen går in från två håll, personen med kniven vänder sig om och springer mot uteplatsen, Lina skjuter. Ingenting är som det verkar. Lina ser nu vem den hotade kvinnan är, det är den kända sångerskan och feministiska aktivisten Catalán Vides, som bara skriker åt Lina med ögonen svarta av vrede; Anna, Anna snyftar hon sedan, samtidigt som hon sträcker sig mot den kvinna som visar sig när de tar av rånarluvan. Så småningom hittar de en filmkamera som fortfarande sänder allt från lägenheten live till tusentals tittare på nätet. Det är den dramatiska upptakten till Eko av ett skott, den andra delen i Anna Bjerres och Susan Casserfeldts serie Linje 17.

Den andra återkommande huvudpersonen i serien är Jack Karlberg som äntligen får ägna sig åt det han verkligen vill, att inom sektionen för Grova brott få arbeta med den tunga brottsligheten, med bekämpandet av kriminella gäng. Samtidigt bär han på en svår hemlighet; han känner Lunkan, ledaren för ett våldsamt mc-gäng, som han hjälpt med information några gånger och nu blir gängets tryck på honom blir allt värre.

Det hela rullar på med hög dramatik och med en bra fördelning mellan fallets utveckling och det som händer i de väsentligaste karaktärernas privata liv. På många sätt är detta en mycket klassisk polisroman transponerad till en samtida kontext och det finns inga fel i det, grundformen är klassisk just för att den fungerar väl, dessutom är det välskrivet och underhållande. Ibland blir det kanske alltför klassiskt: A pratar telefon med B och berättar att hen nu vet hur det gått till, vem skurken är, men vill inte berätta detaljerna över telefon, hen ska säga allt när de två träffas senare. Hur många gånger har du läst / sett / hört den scenen? Och hur brukar det gå för A? Just det!

Men det är en liten petitess. Det här är en spännande berättelse förlagd till dagens hårdnande samhälle med växande klassklyftor och med starka karaktärer som hela tiden brottas med sina moraliska konflikter. Bra spänningsläsning!

Anders Kapp

• Titel: Eko av ett skott
  • Författare: Lisa Bjerre och Susan Casserfelt