
Även om jag gärna prioriterar läsning av författare jag inte mött tidigare så finns det några som jag inte riktigt kan låta bli och en av dem är Anders Roslund som idag kommer ut med 100 procent, med de återkommande huvudpersonerna Ewert Grens och Piet Hoffman. Recension inför Roslunds deltagande på Svenska Deckarfestivalen 2022.
”Tunnelbanespåret låg sked med genomfartsleden för bilister och tillsammans skar de ett djupt snitt genom samhället, en mur som ingen rest men som stod i vägen för alla.” Det är en del av det första stycket på sidan åttio, ett stycke som räcker för att förklara Roslunds storhet, ett stycke som koncentrerat ger en klar bild av ett samhälle med växande klyftor, olika liv som saknar kontakt med varandra, en värld som går sönder. Många skriver om förorter, gängbrottslighet och narkotikahelvetet men få kan göra det som Roslund, få har hans kombination av sakkunskap, socialt patos och litterär förmåga. Den fråga vi trogna läsare först ställer oss är naturligtvis hur det gick med Ewert, i förra bokens avslutning försökte han ta livet av sig, sköt sig själv i huvudet.
I den nya bokens upptakt visar det sig att han mirakulöst ändå överlevt, ett öga är borta och ansiktet är deformerat, men han lever. Sjukvården lyckas laga hans kropp men inte hans själ, när han skickas hem från sjukhuset till sin stora ödsliga våning på Sveavägen går han sönder igen, hamnar inom den slutna psykiatrin. Hans närmaste kollega Mariana Hermansson och hans vän Piet Hoffman kommer regelbundet på besök utan att få kontakt med honom.
När Ewert blir utskriven är det Mariana, Piet och hans son Hugo som hämtar honom och han får flytta till deras hus i Enskede. Efter en kampanj lyckas han få ett beslut av sin chef Erik Wilson om att han ändå ska få en provperiod på jobbet; under sju dygn får han göra ett försök med att återgå. Han ska få hjälpa Mariana Hermansson med hennes fall men nu gäller ombytta roller, nu är det hon som är chef. Hon arbetar med fallet från prologen. De har hittat ett viktigt spår, DNA från en liten blodsdroppe, och fått en träff; inte på en person men på ett annat mord två år tidigare, det måste vara samma gärningsperson, det är 100 procent säkert. Möjligen finns det ännu fler och tydliga samband av olika slag mellan morden. Ewert är upprörd när han säger till Mariana ”Vad du påstår är alltså att vi plötsligt befinner oss i något slags … ja, kriminalroman om seriemördare? Du vet att jag inte håller på med sådant, aldrig har gjort – av den enkla anledningen att det inte finns några svenska seriemördare, aldrig har funnits.”
Jag känner Anders Roslund rätt väl, inte personligen även om vi träffats några gånger, utan hans bokstäver, tror jag läst alla hans böcker, och kan rätt tidigt gissa mig till ungefär vart vi är på väg i den här berättelsen. Det spelar mig ingen roll, min läsning drivs inte av ett mål, svaret på gåtan, utan av själva resan och den erbjuder fantastisk läsning med många överraskningar när det gäller hur vi tar oss till upplösningen. Bland mycket annat som vi bjuds på finns en skarp kritik mot NFC, Nationellt forensiskt centrum, som är intressant och som tycks väl underbyggd.
Ända sedan Piet Hoffman introducerades som seriens andra huvudperson 2009 har tidsreferenser varit viktiga. Just den boken heter Tre sekunder och efter det har vi fått Tre minuter, Tre timmar, Jamåhonleva (tre dagar), Sovsågott (tre år) och Litapåmig (trettio år). Undantaget är Två soldater från 2012. Jag hade en idé om hur man skulle kunna ta det utmanande språnget vidare till trehundra år när jag skrev om den förra boken men Roslund har valt att släppa den tråden. Däremot spelar tid fortfarande en viktig roll i handlingen på olika sätt, inte minst som medel för att hålla uppe tempot i berättelsen. Här till exempel nedräkningen av de sju dygn som Ewert fått som försöksperiod.
Det finns något som oroar en smula: liksom sin kollega på genrens svenska kungatron, Arne Dahl, rör sig Roslund en aning i Kepplersk riktning mot överdramatisering, mot det absurt groteska, och jag hoppas på en försiktig kursändring i kommande böcker från dessa giganter.
Men jag kan garantera till hundra procent att detta är spänningsläsning på högsta nivå!
Anders Kapp
Bokfakta:
- Titel: 100 procent
- Författare: Anders Roslund
- Utgivningsdag: 2022-10-10
- Förlag: Bonniers
- Antal sidor: 391
Länkar:
- Svenska Deckarfestivalen presenterar Anders Roslund
- Svenska Deckarfestivalen recenserar Sovsågott
- Svenska Deckarfestivalen recenserar Jamåhonleva