
Anna Breitholtz Monsén är aktuell med deckaren Slottet (släpps 10 oktober 2022) men eftersom den i skrivande stund inte har lästs än, bjuder vi på en recension av debuten Stranden, som nominerades till Crimetime Årets Deckardebut 2021. Anna kommer till Svenska Deckarfestivalen 9-12 november!
Anna Breitholtz Monséns debutdeckare Stranden är den första spänningsromanen i en blivande serie med Lina Lantz i huvudrollen, som utspelar sig i fiktiva Sandinge på den skånska ostkusten. En ung man hittas mördad på stranden och det kopplas till ett försvinnande för trettio år sedan. Det är välskrivet med en hel del intressanta karaktärer, inte minst huvudpersonen och hennes egensinniga morfar, men frågan är om det räcker för att stå ut i den våldsamma konkurrensen i årets strida debutantflod inom spänningslitteraturen? Riktigt originellt är i alla fall att boken har sitt eget soundtrack på Spotify (länk längre ner).
Med Lina Lantz har författaren skapat en stark huvudkaraktär. Hon har en bakgrund som en mycket skicklig polis men gick över till att bli livvakt, ett uppdrag gick fullkomligt fel, det är ett trauma som plågar henne och någon typ av bakgrundsplåga är en vanlig och användbar ingrediens för att bygga en intressant huvudperson. Hon är en stark och intelligent kvinna som i bokens inledning bor i Oslo. Hon står mycket nära sin morfar Eskil som bor i Sandinge (fiktiv ort på skånska ostkusten). Han är en tidigare polis som nu drabbats av begynnande demens och flyttat in på ett äldreboende. En dag ringer han för att berätta att Majken är död, en kvinna som i många år fungerat som en sorts bonusmormor för Lina; Majken har inte några egna arvingar och har testamenterat sitt hus till Lina.
Relationen mellan Lina och morfar Eskil tillhör textens bästa delar. De är rätt lika med savantartade förmågor när det gäller mönster, detaljer och matematik. Så fort morfars demensdimmor lättar leker de den lek som de alltid gjort, tävlar om hur många detaljer i omgivningen de kan uppfatta och tolka. Det blir kul på ett Sherlockigt sätt och är naturligtvis en tillgång i polisutredningar.
Vi får också tidigt i boken träffa en anonym seriemördare som återkommande har sina egna kapitel där vi successivt får lära känna hans bakgrund och drivkrafter innan vi mot slutet får veta vem det är. Ett ganska vanligt och väl fungerande berättartekniskt grepp.
Majkens, numera Linas, granne heter Erik, en rätt anonym man som tänker om sig själv: ”han var och förblev Peters kompis”. Som pojkar var Erik och Peter bästa vänner, men det var Peter som var den utåtriktade, den som alla kände, och Erik var hans skugga. 1988, för trettio år sedan, försvann Peter spårlöst. Det enda han lämnade efter sig var några blodiga kläder på stranden. Ingen vet om han rymde hemifrån, drunknade eller något annat. När en ung man i nutid hittas mördad på stranden dras Lina motvilligt in i en utredning som leder henne tillbaka till händelserna den där sommaren för länge sedan. Hon blir en sorts konsult till polisen, främst till gränslösa Madde, också det en underhållande karaktär.
Det är välskrivet med en väl fungerande dramaturgi; en snygg rörelse mellan olika tids- och berättarperspektiv. Det finns en hel del humor som är underhållande. Det finns en fungerande intrig som är spännande. Men ändå räcker det inte riktigt för att stå ut i dagens våldsamma konkurrens inom genren. Ofta är det klokt att använda välkända ingredienser som man vet fungerar, men blir det för mycket av den varan blir det svårt att uppnå den originalitet som ändå är nödvändig för att skapa en egen position i utgivningsfloden.
Bokfakta:
- Titel: Stranden
- Författare: Anna Breitholtz Monsén
- Utgivningsdag: 2021-06-03
- Förlag: Bokfabriken
- Antal sidor: 416
Länkar:
- Författarens hemsida
- Bokens soundtrack på Spotify
- Svenska Deckarfestivalen presenterar Anna Breitholtz Monsén