Debutanten: Jenny Lundin

Alla deckarförfattare har varit debutanter, men alla läsare var inte där när de etablerade och kända började. Nu har du möjlighet att följa svenska deckardebutanter när det händer. Februari 2021 kom Jenny Lundin ut med sin första roman, Slaktmarker, och hon är Månadens Debutant på SvenskaDeckarfestivalen.se

Grattis till din debutroman, Slaktmarker. Vad handlar den om?
Tack! Slaktmarker handlar om Patrik Manfred, som har ett jobb i finansbranschen med en karriär som gått i stå. När företaget tas över av en ny ledning ser han sin chans att avancera, men framgången ändras snabbt till en mardröm och Patriks verklighet rämnar och rent kosmiska fasor blottläggs. Det är en psykologisk skräckroman som bitvis är väldigt våldsam.

Hur länge har du arbetat med boken?
Själv råmanuset kom till under sex veckor, sedan har jag tillbringat runt en månad med att skriva om och redigera. Mårten Dahlrot var min redaktör, och hans synpunkter och minutiösa arbete har gjort boken mycket bättre. Sedan har jag ju haft ett förarbete, när jag kom på idén och skrev synopsis. Exakt hur lång tid det arbetet tog är svårt att svara på, ytterligare några veckor kanske.

Hur kom du på att du ville skriva just en skräckroman?
Slaktmarker ingår i en serie som heter Den Nya Skräcken, där olika författare skriver fristående kortromaner, och jag fick förfrågan från förlaget Swedish Zombie om jag ville skriva en roman i serien. Jag behövde inte fundera särskilt länge innan jag tackade ja. Tidigare har jag framför allt skrivit noveller, och jag är lite allergisk mot alltför mycket utfyllnad i berättelser, så för mig kändes en kortroman som ett bra steg vidare. Just skräck faller sig naturligt för mig, jag är en av dem som gillar att bli skrämd som underhållning och det är ännu roligare att försöka skrämmas. Och verkligheten får gärna sprängas när jag skriver.

Har du någon en “master plan” bakom boken?
Det finns två spår i Slaktmarker som jag vet att jag kommer att återvända till, även om jag inte vet exakt hur. Det ena är hur onaturlig modern företagsorganisation är, hur oförmögen den är att plocka upp det mänskliga i oss, och frågan hur det påverkar oss i stort. Det andra är människors begränsade möjligheter att uppfatta världen. Att våra sinnen gör att vi ser världen helt annorlunda än t.ex. hundar eller fåglar gör, och att det vi ser och uppfattar inte är den sanna världen, den är bara sann för oss. Och senast igår funderade jag över vad som egentligen hände med psykiatern som är med i boken, kanske är det han som kommer utforska något av spåren?

Förutom några spännande timmar, finns det något djupare budskap i boken som du hoppas läsarna tar till sig?
Ja, och det hänger lite ihop med den förra frågan. Jag har alltid en fråga eller situation som jag bearbetar när jag skriver, men mer sällan en åsikt eller agenda som jag vill påverka läsaren med. Jag hoppas att boken kan väcka tankar hos läsaren som finns kvar även när boken är utläst. Vilka tankar det är beror till stor del på vem läsaren är.

Du har mycket erfarenhet från skräckgenren på olika sätt. Vad är Vagina dentata?
Vagina Dentata är ett nätverk för kvinnor som skapar inom skräck i någon form, som litteratur, musik eller bildkonst. Jag grundade det tillsammans med författaren Madeleine Bäck hösten 2017. Det primära syftet är att människor ska knyta kontakter, lära känna varandra och se hur många begåvade skräckskapare det finns i Sverige, men det finns också publik verksamhet som t.ex. endagarsfestivalen Frukta Kvinnodagen, som vi höll den 8 mars förra året. I år blir det tyvärr inget sådant arrangemang pga pandemin, men med lite tur kan det kanske bli något i höst istället.

Berätta lite om vad du har skrivit innan, och/eller vad du jobbar med dagligen.
Jag har i huvudsak skrivit noveller innan, bland annat för serien Skymningsland i P1, en skräckserie som sänts i hittills fyra säsonger, varav jag har skrivit för tre.

Tillsammans med Madeleine Bäck har jag också podden Skräckologerna, där vi pratar om skräck som kreatörer. Det är ett väldigt roligt projekt, som är helt lustdrivet. Podden har dessvärre blivit styvmoderligt behandlad under pandemin och det var länge sedan vi släppte nytt avsnitt, men den är inte död, bara i dvala.

Vid sidan av skrivandet jobbar jag, precis som Patrik Manfred, i finansbranschen. Men där slutar likheterna mellan oss. Jag har en väldigt bra arbetsgivare som jag är stolt över att arbeta för.

Vilka litterära förebilder har du, favoritförfattare och genrer som du gärna läser?
Jag älskar de norrländska författarna vars gränser mellan verklighet och saga inte är så tydliga. Som Torgny Lindgren, jag tycker allt han skrivit är vackert. Harry Martinssson för förmågan att visa naturens makalösa detaljer. Paul Auster för hur han skriver om slumpen. Selma Lagerlöf för det spökliga. Bret Easton Ellis och Shirley Jackson för hur kusliga de kan vara, på olika sätt. Kelly Link för att det känns som att allt är möjligt när hon skriver. Gillian Flynn för det krypande obehaget. Bara för att nämna några.

Hur ser ditt läsande ut, föredrar du ljudböcker, papper eller e-böcker?
Pappersböcker är alltid bäst. Men eftersom det också är dyrt med böcker har jag en bokstreamingtjänst och lyssnar och läser en hel del på telefonen. Men jag tycker det är svårt att lyssna, tankarna vandrar iväg eller så somnar jag. Sedan har jag lyssnat på en bok utan att komma ihåg den. Det är slöseri, tycker jag. Läsandet ser olika ut. I perioder läser jag mycket skönlitteratur, men mest läser jag facklitteratur inom ämnet jag är intresserad av för stunden, det brukar bli idéhistoria eller något om natur eller rymden. Jag fascineras av långa tidsförlopp. Så svaret på din fråga är att jag inte läser så många skräckromaner, runt tio om året kanske.

Vilken är din senast lästa skräckroman, deckare eller thriller?
Vänligheten av John Ajvide Lindqvist. Och parallellt med den Det hemsökta Japan av Lafcadio Hearn. Det är den jag håller på med nu.

Vilka myter eller fördommar om skräck och skräcklitteratur tycker du borde “slaktas och brinnas”, för att hålla oss till relevant terminologi?
Att skräcklitteratur automatiskt är av låg litterär kvalitet. Det är långt ifrån sanningen. Men det handlar ju om den generella synen på en genre. Egentligen tycker jag genrer borde, kanske inte avskaffas, men visst hade det varit skönt om vi fokuserade mindre på dem? Det hade fått mig att läsa fler deckare också, jag missar säkert mycket bra nu, eftersom jag också har fördomar.

Det mördas oavbrutet i svenska deckare så våld finns det mycket av i litteraturen, men vad kan skräckgenren tillföra?
I deckare ska allt förklaras och utredas, inga lösa trådar får lämnas hängande. Skräcken bjuder på mötet med det oförklarade eller det outtalade, det tycker jag om.

Vad var det svåraste med att skriva din debutroman?
Det svåraste är alltid att veta om det blir bra eller inte. Håller det här? Tar jag i på rätt ställen? Är det begripligt, berättar jag för mycket eller för lite? Man är så nära texten när man skriver så det går inte att veta riktigt.

Vad har du lärt dig under processen som du vill tipsa andra, framtida debutanter om?
Haha, det är nog det gamla vanliga. Skriv varje dag, lyssna på din redaktör, kom ihåg att äta.

Har du någon favoritscen eller favoritkaraktär i din bok?
Det finns inte så många karaktärer i boken, men jag gillar huvudpersonen, Patrik Manfred. Han är en vanlig kille, andefattig och lite vilsen och dålig på att hantera trauma, som kastas in i något fasansfullt. Han gör så gott han kan, det tycker jag är fint på något sätt.

Den svenska skräckscenen framstår inte som stor; hur skulle du vilja att den utvecklas?
Sverige är ett litet land litteraturmässigt, så ur det perspektivet tycker jag skräckscenen är ganska stor, även om det inte är i närheten av deckarscenen. Men om jag får önska skulle jag vilja att vi började producera skräckljuddrama av hög kvalitet i Sverige, det tror jag är framtiden.

Är det andra områden innom skräck du gillar?
Ljuddrama! Jag lyssnar mycket på dramatiserade poddar, och där är skräck bra, ljud är effektivt om man vill skrämmas. Just nu lyssnar jag på BBC Radio 4:s serie The Lovecraft Investigation, men det finns en hel att upptäcka om man är intresserad, dock är det mesta på engelska. The black tapes, Limetown, Rabbits är några andra favoriter.

Om någon erbjuder dig att filmatisera boken, skulle du då föredra en långfilm på bio eller en tv-serie?
TV-serier ligger väl mer i tiden än biofilm, men jag tror inte berättelsen har längden för att fylla en säsong, det får bli en miniserie i så fall. Om någon är intresserad av att utveckla serie får de gärna höra av sig, haha! Jag har inte tänkt på det innan, men jag tror att Vilhelm Blomgren skulle passa bra som Patrik. Han är lite för ung, men det kan serieutvecklarna fixa!

Vilhelm Blomgren

Vart kan man köpa/låna/lyssna på boken?
Slaktmarker finns i nätbokhandeln, SF-bokhandeln och på bibliotek.

Bokfakta:

  • Titel: Slaktmarker
  • Författare: Jenny Lundin
  • Utgivningsdag: 2021-02-25
  • Förlag: Swedish Zombie
  • Antal sidor: 180
  • Länk: Skräckologerna på Facebook

Förlagets presentation av boken

Patrik Manfred är en finanskille som drömmer om pengar och framgång. När företaget han jobbar på tas över av en ny ledning får han chansen att visa vad han går för. I sin iver att visa sig duglig begår han ett ödesdigert misstag. Eller är det en komplott han utsätts för? En komplott orkestrerad av HR-chefen Lovisa Adler? När Patrik försöker ta sig ur knipan kastas han in i en malström av händelser som snabbt rör sig mot själva existensens utmarker.


Slaktmarker är en psykologisk skräckroman där gränsen mellan verklighet och hallucinationer är hårfin. En mardröm i vaket tillstånd där karriärstegen leder käpprätt ner till helvetiska domäner.