Recension: Gamen av Olle Lönneaus

En mycket välskriven thriller/deckare/roman som gör vår recensent övertygad om att boken kommer att finna många nöjda läsare i olika länder. Olle Lönnaeus kommer till Svenska Deckarfestivalen 9-12 november 2022.

PTSS, posttraumatiskt stressyndrom, är en relativt ny diagnos; den togs in i WHO:s klassifikationssystem 1992, och utöver att vara ett stort och reellt problem för många har den också dykt upp ganska frekvent i filmer och böcker. Men i läsningen av Olle Lönnaeus bok Gamen är det första gången som jag fått uppleva det inifrån vilket både var obehagligt och imponerande. Den svenska elitsoldaten Simon Olsson lämnade militären efter en traumatisk händelse i Syrien för ett år sedan; han har kvar sina exceptionella förmågor när det gäller att utöva grovt fysiskt våld, men är i övrigt dysfunktionell på många olika sätt, han mår riktigt dåligt. Hans jakt på en fiende från förr, som kanske bara existerar i hans förvirrade hjärna, blir en både berörande och fängslande spänningsläsning.

I sitt arbete som journalist har författaren arbetat mycket med granskningar av politisk och religiös extremism, inte minst de omkring trehundra svenskar som reste till Syrien och Irak för att strida för IS, Islamiska staten. Hans kunskapsnivå inom detta område är hög vilket framgår tydligt när han nu omsätter kunskaperna i en fiktiv berättelse.

I Lönnaeus berättelse är Gamen kodnamnet för en av de svenska IS-soldaterna som gjort sig känd både för sin skicklighet som ledare och för sin ovanliga grymhet. Berättelsen börjar hösten 2017 när IS är på reträtt och kalifatets huvudstad Raqqa just har fallit. Simon är inneboende hos sin syster Jenny, konstnär och mycket aktiv antirasist; han kämpar för att hantera sin vardag. Det går inte bra.

Ett drygt år tidigare är han en av landets främsta elitsoldater inom SOG. Tillsammans med vännen och kollegan Ahmed har han ett specialuppdrag i Syrien, Operation Guernica. De samverkar med två franska elitsoldater, Jaques och Georges från den franska underrättelsetjänstens avdelning för specialoperationer. Det som är ett spaningsuppdrag förändras; de får order att döda den svenske medborgaren Gamen och den franske medborgare som kallas Baudet, Åsnan.

Allt går fel. När de närmar sig den byggnad där måltavlorna finns blir de attackerade och gripna. Ahmed mördas brutalt av Gamen och mordet filmas, en film som ska användas för IS-propaganda, en film som Simon fortfarande har kvar på en mobil, en film som han inte kan låta bli att titta på ibland. Simon överlever mirakulöst, men han har gått sönder, han är trasig bortom möjligheterna för någon psykolog att reparera.

Ett år senare sitter Simon och äter på Alis Kebab & Falafel i Malmö när han plötsligt ser Gamen komma in för att handla mat. Han ser helt annorlunda ut, men Simon är säker på att det verkligen är han.

Han larmar, blir kallad till försvarsledningen i Stockholm och får bland andra träffa major Göran Stål, hans befäl inom SOG, en person som varit nästan som en pappa för Simon. De säger att han har fel, de har säkra underrättelser om att Gamen dödats under en amerikansk drönarattack i Raqqa i Syrien. Han blir beordrad att glömma och hålla tyst, även om han lämnat det militära är han fortfarande bunden av sekretess.

Det är upptakten på en berättelse där vi i huvudsak rör oss mellan Malmö, Göteborg och Köpenhamn, där vi får följa Simons valhänta försök att ta reda på vem Gamen en gång varit, hur han kunde bli den han blev och om han kanske fortfarande lever, om Simons militära befäl har fel.

Det här är en riktigt bra berättelse som ger det mesta. Vi får dramatik och spänning på hög nivå, det är mycket som händer på vägen mot den explosiva upplösningen. Vi får också en hel del insikter kring vägarna till en extrem radikalisering. Vi får träffa ett antal intressanta människor av olika slag, författaren är riktigt skicklig på karaktärsbyggande, framför allt Simon med alla hans våndor, hans posttraumatiska stressyndrom. I denna mycket välskrivna roman varvas också de brutala delarna med riktigt berörande relationsskildringar av olika slag. Det är lätt att sen denna berättelse också som internationell storfilm, den har sin grund i en problematik som är gemensam för många länder. Författaren har haft en hel del framgångar tidigare och jag är övertygad om att den här boken kommer att finna många nöjda läsare i olika länder.

Anders Kapp

• Titel: Gamen
  • Författare: Olle Lönnaeus