SvDF21: Sofia Rustan

Sofia Rustan är främst känd i Medelpad som konstnär men nu också som författare. Hennes debutroman Skadedjuret, en deckare med thrillerelement, kom ut i juni efter att ett antal förlag hade jagat hennes underskrift. Vi har lyckats jaga henne till Svenska Deckarfestivalen!

Sofia Rustan föddes i Malmberget 1973 och växte upp i Gammelstad utanför Luleå. Efter juridikstudier i Umeå flyttade hon till Sundsvall 1998 och är nu bosatt med sin familj i Juniskär vid havet söder om staden. Hon arbetar som kundombud på ett försäkringsbolag men vid sidan av jobbet har hon alltid varit verksam med olika kreativa aktiviteter: skrivande, fotografering och konst. Sedan flytten från Umeå blev hon medlem i Sundsvalls Kollektivverkstad och har många utställningar bakom sig. Hon berättar själv att kreativiteten har gått i generationer från farmors pappa som var möbelsnickare och bildhuggare i Berlin. Även Sofias mormor var precis som hon, både konstnärligt lagt och tyckte om att skriva.

Som konstnär jobbar Sofia i huvudsak med grafiska tryck. Hon trycker på tjockt papper och experimenterar med olika färger så att varje bild blir unik. Efter trycket läggs slagmetall på vissa bilder och andra målas med guache (vattenfärg) eller torrpastell. Slutligen kan pärlor broderas och sys fast på en del av tavlorna. Sofias broderande har hon fått från mamma Brita som lärde henne hantverket när Sofia var barn.

Att skriva är också konst och intresset för att skapa litteratur tog fart på allvar under en skrivarkurs i Sundsvall (i regi av Svenska Deckarfestivalen). En av de andra deltagarna var Susanne Fellbrink, som Sofia senare skulle bli författarkollega med, bägge med Sundsvallsbaserade deckare som specialitet (än så länge åtminstone).

Med undantag av ett egenproducerat häfte med deckarnoveller 2017 är Skadedjuret hennes litterära debut, en bok hon har jobbat med i 8 år för att få till. Idén kom en sommar när familjen åkte med båt till en liten ö utanför Sundsvall, där Draghällans fyr finns. I sin fantasi såg Sofia ett lik på klippan och när hon kom hem samma kväll skrevs första kapitlet direkt. Men att skriva en hel roman är tufft och för att testa vingarna blev det några år senare en liten novellsamling med tre berättelser som hon gav ut på eget förlag, eftersom hon trodde att det var omöjligt att få ett bokförlag att nappa.

Annat blev det när hon skulle ge ut Skadedjuret. Ett antal förlag ville avtala om kontrakt och kontrakt på tre böcker blev det med Polaris för böcker som kommer att gå under loggan Morden i Sundsvall. Nästa bok är Sofia redan i gång med, den kommer bland annat att ha kyrkoruinerna i Njurundabommen söder om Sundsvall centralt i handlingen. För Sofia är det viktigt att det lokala finns med, antingen i form av kända platser, gamla skrönor eller historiska händelser. Små eller större saker som knyter berättelsen till just Sundsvall. Till exempel skrev hon in den vackra stadskärnan Stenstan i Skadedjuret för att det inte bara skulle bli beskrivninger av ”smutsiga containrar”, som hon säger.

Skyddsänglarna är något av Sofia Rustans signum som konstnär.

Just nu när Sofia skriver hinner hon dock inte med så mycket konst, det blir i stället mer fotograferande. Uppföljaren till Skadedjuret är på gång och råmanuset ska vara klart i mitten av oktober.

Förutom några spännande timmar i läsfåtöljen hoppas Sofia att Skadedjuret även ger lite andlig föda om mänskliga frågor. Vad som händer om man inte får den kärleken man behöver när man växer upp, är ett tema. Dagens främlingsfientlighet ett annat. Kanske kan dessa underliggande teman ha växt fram från att ha läst (eller lyssnat på; nu för tiden går det mest i att lyssna på böcker eftersom hon skriver så mycket själv) bland annat Camilla Grebe, som är en av Sofias favoritförfattare. Stig Larsson är en annan författare med sociala teman i sina böcker, som Sofia har läst mycket av. Hon minns en gång hon låg på en strand i Indien och läste en av hans Millennium-böcker och kunde inte lägga den från sig före hon var klar. Det sociala engagemanget fanns också i Astrid Lindgrens många berättelser, som hörde till Sofias barndomsfavoriter; Bröderna Lejonhjärta lyssnade hon på LP-skiva på förskolan varje dag i en period under uppväxten.

Om Skadedjuret
Kriminalinspektör Amanda Junisson vid Sundsvallspolisen längtar efter att bilda familj. Hennes pojkvän har precis friat men mitt i glädjeruset finns en oro som gnager. Tankarna skingras när en illa tilltygad man flyter iland på en ö i hamninloppet till staden. Snart visar det sig att ett av hans inre organ har gröpts ur kroppen. Medan Amanda och hennes kollegor försöker identifiera mannen flyr hans dotter, den romska flickan Kati, för sitt liv. Hon vet att mördaren sett henne vid mordplatsen och att hon måste hålla sig gömd för att överleva. Frågan är vem som ska hitta Kati först, polisen eller gärningsmannen? En het sommar går mot höst, och samtidigt som polisen kämpar för att lösa gåtan letar mördaren efter sitt nästa byte.

Du får veta mer om Sofia Rustan och Skadedjuret när hon kommer till Svenska Deckarfestivalen 10-13 november 2021.

Länkar: