Debutanten: Kristina Agnér

Alla deckarförfattare har varit debutanter, men alla läsare var inte där när de etablerade och kända började. Nu har du möjlighet att följa svenska deckardebutanter när det händer. Mars 2021 kom Kristina Agnér med sin första roman, Var inte rädd för mörkret, och hon är Månadens Debutant på SvenskaDeckarfestivalen.se

Grattis till din debutbok, Var inte rädd för mörkret. Vad handlar den om?
Tack! Berättelsen inleds när stockholmaren Alva Fagerström reser till den lilla byn Tosseboda i Småland för första gången. Där har hon fått ärva ett båtsmanstorp efter sin mamma, som nyligen gått bort under mystiska omständigheter. Snart får Alva höra om ett olöst försvinnande i byns förflutna. Vem var den unga kvinnan och hemmafrun Evy? Och vad hände när hon försvann, en blåsig höstkväll år 1965? Mysteriet visar sig ha koppling till Alvas egen historia, men i jakten på sanningen hindras hon av sin stora rädsla för mörkret

Har du någon större plan bakom, en “master plan”?
Detta är första boken i en planerad serie med den fiktiva byn Tosseboda i Småland som gemensam miljö. Precis som Alva i boken äger jag ett båtsmanstorp i Småland, eftersom min släkt kommer därifrån – och jag ser fram emot att återvända dit snart igen, både i verkligheten och i mordgåtornas värld.

Hur länge har du arbetat med boken?
I perioder under några år, så fort jag haft chans – på helger, semestrar, kvällar. Och främst har jag skrivit när jag befunnit mig i torpet. Smålands vackra John Bauer-natur är otroligt fantasieggande!

Hur kom du på att du ville skriva just en spänningsroman?
Just spänning och mordgåtor har fascinerat mig sedan jag var barn, så att skriva spänning var en självklarhet.

Boken har i en tipslista fått etiketten “mysdeckare i Maria Langs anda”, hur ser du på den jämförelsen?
Det är såklart hedrande. För mig är den atmosfäriska miljön i Småland utan tvekan mysig, med skimrande sjöar och grönskande sommarängar – men platsen domineras också av ett stort mörker, med sina dunkla granskogar som är så lätta att gå vilse i. Och Var inte rädd för mörkret innehåller betydligt mer mörker än Maria Langs böcker. Det är i kontrasten mellan ljus och mörker som spänning uppstår, tycker jag.

Har du någon favoritscen i din bok?
När det gäller favoritscen är jag extra förtjust i den scen där själva gåtan avslöjas – berättelsens höjdpunkt, helt enkelt. Där kommer jag väldigt nära mördaren, och det var en riktigt häftig upplevelse att få göra det genom att sätta mig in i personens livssituation.

Förutom några spännande timmar, finns det något djupare budskap i boken som du hoppas läsarna tar till sig?
Ja, för mig är det viktigt att läsaren får ta med sig något att reflektera över, samtidigt som boken skänker en stunds njutning i nuet. Exakta teman får man läsa om i boken, men den röda tråden kretsar kring rädslor och att våga utmana dem.

Berätta lite om vad du har skrivit innan?
Jag har alltid skrivit skönlitterärt och provat mig fram på olika vis, men råmanuset till Var inte rädd för mörkret är det allra första manuset jag skickade in till förlag.

Vad jobbar du med dagligen?
Yrkeslivet inleddes som socionom, men med tiden insåg jag att mitt stora intresse för böcker behövde bli tillgodosett. Så jag sa upp mig från jobbet och omskolade mig på förlagsutbildningen i hemstaden Lund. Numera arbetar jag som manusutvecklare och språkgranskare i egen firma, med främst förlag, egenutgivare och aspirerande författare som kunder.

Vad var det svåraste med att skriva din debutbok, tycker du?
Att våga skriva vidare precis i början, innan jag riktigt visste vart jag var på väg med intrigen. Men det fina i kråksången är att man alltid kan arbeta om en scen och redigera en mening! Det är bara att samla allt tålamod man har och skriva vidare.

Vad har du lärt dig under processen som du vill tipsa andra, framtida debutanter om?
Det är väl just det där att ha tålamod, eftersom det tar tid att skriva en bra bok. Att lära sig hur hantverket går till, både vad gäller intrigbygge och att utveckla språket. Sedan skadar det inte att ha koll på bokbranschen – något som många kanske inte tänker på. Det är precis som i andra yrken: vill du jobba som snickare måste du lära dig att snickra. I mitt yrke som manusutvecklare ser jag ofta att folk har för bråttom, både under skrivprocess och redigering.

Vilka litterära förebilder har du, favoritförfattare och genrer som du gärna läser?
Jag läser främst spänning och klassiker, gärna med spänningsinslag. Astrid Lindgren är en författare som jag beundrar, både när det gäller språk och berättelser.

Hur ser ditt läsande ut, föredrar du ljudböcker, papper eller e-böcker?
Det blir väl några böcker i månaden, utöver alla böcker jag läser i jobbet. Jag föredrar pappersbok, det är mysigast. Men det är härligt att folk numera kan välja det format de trivs bäst med.

Vilken är din senast lästa spänningsroman/deckare?
Tove Alsterdals Rotvälta.

Om någon erbjuder dig att filmatisera Var inte rädd för mörkret, skulle du då föredra en långfilm på bio eller en tv-serie?
Regi Colin Nutley – varför inte med hans begåvade dotter Molly Nutley i huvudrollen som Alva Fagerström. Intrigen skulle kunna fungera väl även i dramatiserad form, som film eller serie.

Den svenska spänningsscenen är stor, det är mycket och hård konkurrens; vad hoppas du tillföra genren?
Jag vill skriva spänningsromaner som är både välskrivna och underhållande – det ena utesluter inte det andra! Småland förekommer för övrigt sällan i den svenska deckarvärlden, och speciellt intriger som utspelar sig mitt i naturen. Det småländska landskapet med sina röda små stugor och trolska sjumilaskogar är en underbar plats, som jag nu vill bjuda in läsaren till.

Vart kan man köpa/låna/lyssna på boken?
Var inte rädd för mörkret finns hos Akademibokhandeln, Bokus, på Bookbeat, Storytel och på bibliotek.

Bokfakta:

  • Titel: Var inte rädd för mörkret
  • Författare: Kristina Agnér
  • Utgivningsdag: 2021-03-26
  • Förlag: Albert Bonniers
  • Antal sidor: 350
  • Länk: Författaren på Instagram

Förlagets presentation av boken

Alva lämnar Stockholm med ett krossat hjärta för att röja upp i det gamla båtsmanstorpet hon ärvt efter sin mamma. Väl på plats i de småländska skogarna får hon veta att modern inte dött en naturlig död. Hänger det samman med en ung kvinnas olösta försvinnande i byns förflutna?


Medan sensommarnätterna blir allt mörkare blandas platsens historia med Alvas egen – och i jakten på sanningen får hennes rädslor alltmer rationell grund. Men det är inte mörkret som är farligt, det är människorna.