Årets festival – en verklig thriller!

Skulle det bli deckarfestival i år? Hur skulle det bli med restriktionerna? Kan 20, 50 eller 300 personer samlas? Vart finns viruset? Att arrangera evenemang under 2020 med element vi bara känner igen från internationella thrillers är dubbelt så spännande! Men deckarfestival i Sundsvall blev det, i sista sekunden!

Som vanligt började planeringen av årets deckarfestival efter jul. Författarnamn bollades, idéer till nya påhitt knådades. Näe, han kommer inte med ny bok i år. Njo, men hinner hon resa till Sundsvall? Vi skulle strax få andra bullar att bolla med. “Vi” i detta fall skulle betyda hela världen. Då pandemin slog till i mars blev allt osäkert. Restriktioner hit och förbud dit. Lockdown, rekommendationer och handsprit. Toapapper blev det nya guldet och plötslig ville alla ha pasta och havregryn. Men så kan man inte hålla på hela året och i september beslutade föreningen bakom Svenska Deckarfestivalen att jo, det blir deckarfestival, och jo, vi anpassar oss och kör en hybrid; fysisk festival för ett fåtal deltagare på plats och samtidigt en digital festival för obegränsat många på nätet.

Tomt i lokalen men ändå deckarfestival - av den digitala sorten.
Tomt i lokalen under några pass, men ändå deckarfestival – av den digitala sorten.

Sagt och gjort. Efter några månader med preliminärt planerande blev det nu tid för att gasa. Med bara åtta veckor kvar till festivalen skulle vi producera allt som vi vanligtvis gör på åtta månader. Egentligen skulle vi producera dubbelt så mycket, för i beslutet låg ju att vi skulle visa festivalen digitalt till alla som ville titta. Det betydde att vi skulle producera många timmars TV-sändning från Sundsvall, något vi inte hade någon erfarenhet alls av att göra. Hur skulle det gå?

Men arrangörsgängets nestor, bokhandlare Lennart Bergström, tog täten för den teknikgrupp som jobbat hårt med att digitalisera verksamheten för hans bokhandel vid Vängåvan och därmed byggt kunskaper som även festivalen kunde dra nytta av. När festivalstarten 11 november närmade sig körde gruppen ständiga tester för att trimma in tekniken. För att göra det ännu svårare passade vi på att addera en extra festivaldag och några helt nya programpunkter!

Dagarna innan festivalen skärptes tonläget i de dagliga pandemipresskonferenserna vilket ledde till konstanta planeringsförändringar. Någon vecka innan premiären trodde vi att drygt hälften av årets 30-tal författare (rekord!) skulle finnas på plats i Sundsvall men med skärpta restriktioner bokades en del resor av så i praktiken blev det en tredjedel i stället.


Dag 1: “Ligan”

Den inledande onsdagskvällen var tänkt att vara nästan heldigital med författarstjärnor som medverkade på distans och en mycket begränsad publik på plats i lokalen på Quality Hotel i Sundsvall.

Först blev det invigning av Tomas Melander, mångårig ordförande i föreningen Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall. I år lämnade han platsen till Inger Melén, men Tomas fick berätta om festivalens utveckling och om dess betydelse för staden, något vi inte ska glömma. I en stad “ute på vischan” för de flesta författare, är det inte givet att man kan samla många från Sveriges deckarelit år efter år, men det har vi lyckats med. Som ett bevis på uppskattningen fick Tomas en “evighetsbiljett” till kommande festivaler, som vi hoppas det blir många av.

På festivalscenen hade vårt moderatorsgäng laddat upp. Som vanligt var vår huvudmoderator krimexperten Kerstin Bergman och i år hade hon stöd av ett moderatorsgäng bestående av författaren Tove Alsterdal och storläsarna Lotten Glans, Anders Larson och Agneta Norrgård som bytte av varandra på scenen. Nu var det dags för årets första författarsamtal och snart strömmade festivalen ut i stugorna i Lund såväl som i Haparanda.

Premiärpasset var med ingen mindre än Håkan Nesser, som nyligen blev dubbad Sveriges Deckarkung då han vann Crimetimes läsarpris i Göteborg. Han är i år aktuell med deckaren Den sorgsne busschauffören från Alster, som i titeln har en koppling till Tove Alsterdal, en av moderatorerna för detta pass. Ja, det är samma Alster(dal) vi pratar om! Håkan medverkade på videolänk, som många andra under årets deckarfestival. Redan nu var teknikteamet tvungna att ha ångan uppe för kvällen fortsatte med åtta andra författare som alla skulle strömmas ut på nätet.

I nästa pass berättade Anders Roslund att han inte hade skrivit en kokbok trots att hans kameratelefon filmade i hans kök, och Stina Jackson kopplade upp sig från Denver i USA där hon bor. Fjolårets bästa deckare tyckte Svenska Deckarakademin att hon skrev, vilket gör det extra intressant med uppföljaren Ödesmark, som kom ut tidigare i år. Sen fick vi lyssna på Anders de la Motte, före detta polis och säkerhetschef, som har skrivit nio böcker i tre olika romanserier och jobbar nu med en fjärde serie där Österlen ska förvandlas till ett svenskt Midsomer. Han hade en fundering om huruvida att en bok blir till film, är det verkligen det finaste som kan hända en författare?

Du hittar alla intervjuer och videoreportage på videosidan.

Sen fortsatte den digitala onsdagskvällen med läsarfavoriten Emelie Schepp, Hans Rosenfeldt som är lika känd som deckarförfattare som manusförfattare för TV-serier (Bron t.ex.) och Mattias Edvardsson, som medverkade från Teneriffa.

– Jag vet kanske inte riktigt vad jag sysslar med, förklarade Mattias med ett leende när han fick frågan om hur han kan skriva i så många olika genrer.

Sent bestämde vi oss för att förlänga premiärkvällen med ett avslutande fysiskt pass där Tove Alsterdal och Kerstin Bergman fick byta ut moderatorshatten och nu uppträda som de författare de också är. Det blev ett intressant samtal. Tove är ju en internationell stjärna med sina fristående romaner, men nu också debutant som serieförfattare med Rotvälta, första delen i hennes Ådalenbaserade serie. Kerstin är debutant med pusseldeckaren Oskuld och oleander, också det första delen i en kommande serie.

Greppet med festivalmedverkande som växlar mellan olika roller återkom ett antal gånger under årets Svenska Deckarfestival. Utöver att växla mellan rollerna som moderator och författare medverkade Kerstin som den expert hon är inom kriminallitteraturen även i några senare pass om Agatha Christie och Sjöwall & Wahlöö.

Dags att pusta ut, inte minst för hjältarna i teknikteamet som utöver Lennart bestod av Andreas Näslund, Thomas Westman, Kent Sundberg och Quality Hotels Håkan Esbjörnsson. Nära fyra timmars direktsändning hade gått ut med bättre kvalitet än någon av oss hade kunnat hoppas på. I veckor hade de övat, testat, klurat och trixat så att utrustningen skulle fungera. Tre videokällor, fem-sex ljudkällor och en del ljus, datorgrafik och många snabba skiften som hela tiden kräver full uppmärksamhet.

Teknikteamet med Lennart (med papper) och Thomas (med dator).

Dag 2: “Insatsstyrkan”

Torsdag 12 november började redan kl 15.00, starten för en deckarmaraton på mer än sex timmar. Tanken var att i stort sett alla författare skulle vara på plats på scenen men det blev en del sena förändringar så att en del medverkade på distans i stället.

En av många nyheter under årets deckarfestival var ett skolprojekt där en klass på Skvaderns gymnasieskola arbetat med Camilla Stens dystopi En annan gryning. Under dagens första pass fick fyra elever från klassen prata med Camilla om boken. Många tankar kan man få när man läser en bok, men möjligheten att bolla funderingarna med författaren själv är inte husmanskost. Det blev riktigt lyckat och eleverna tog upp många intressanta frågor och ämnen med Camilla.

Deckarfestivalen fortsatte i de ungas tecken med utdelning av Lilla Sherlockpriset under ledning av Olle Håkansson som tillsammans med en jurygrupp hanterar festivalens novelltävling där ungdomar kan skicka in deckare, rysare och fantasyberättelser och vinna fina priser. Blommor, diplom och pengar till de fyra bästa och årets vinnare blev Elina Kile på Hagaskolan i Sundsvall. Lilla Sherlockpriset vänder sig både till enskilda elever och hela skolklasser på högstadieskolor i Medelpad. Man behöver inte delta som en del av ett skolprojekt, det räcker med att man är skrivsugen, går i högstadiet och vill delta. Går man i högstadiet under 2021 kan man redan nu börja fundera på en spännande novell och anmäla sitt intresse till sin svenskalärare!

Alla intervjuer och videoreportage finns på videosidan.

Efter prisutdelningen dukades det upp för ett tema om debutanter. Två av årets mest intressanta spänningsdebutanter tog nu på plats på festivalscenen; ovan nämnda Kerstin Bergman som har skrivit den retromoderna Oskuld och oleander och Lina Areklew, aktuell med Ur askan, en thriller som tar avstamp både i ett fiktivt kyrkoläger på Ulvön vid Höga kusten på 70-talet och den verkliga Estoniakatastrofen 1994 då 852 människor dog.

Det “kyrkliga” återkom lite i nästa pass, då Caroline Engvalls Kyrkan blev en av tre böcker som diskuterades. Ett behandlingshem kallat Kyrkan som invigdes 1979 är fond för handlingen som även den hoppar framåt i tiden. Det egentliga temat för passet var om spänningsromaner “bara” är underhållning eller om det finns något meningsfyllt i denna genren utöver det underhållande. I dag, när de flesta författare skriver samhällsskildrande och/eller samhällskritiska deckare, en arv efter Sjöwall & Wahlöö, är nog svaret givet. Detta togs upp även av Pernilla Ericson som i år släppte miljöthrillern 300 grader och Camilla Sten, som i Arvtagaren kombinerar en nutidsberättelse med en historisk berättelse som blir en resa där ingenting är vad det synes vara.

Sjöwall & Wahlöö var också ett av två ”historiska” teman i år; det är inte varje år att nya deckarbiografier släpps på den svenska marknaden, men i år kom en ny biografi om Maj Sjöwall (1935 – 2020) och Per Wahlöö (1926 – 1975), skaparna av Beck genom tio romaner. I eftertid har Martin Beck nästan blivit ännu större än boksuccéerna, dels i form av ett otal filmer med Peter Haber, dels genom att fundamentet för det svenska deckarundret ofta tillskrivs författarparet. I Boken om Beck gräver Johan Erlandsson djupt i parets professionella och personliga relationer. På festivalscenen pratade han initierat om Sveriges kanske viktigaste enskilda bokserie när det gäller deckare och spänning, tillsammans med litteraturvetaren Kerstin Bergman och ett medlem av detta deckarunder, Tove Alsterdal som nyligen läst om Beck-böckerna. Samtidigt med festivalen var det också premiär för nya Beck-filmer på TV, så Beck är fortfarande rykande aktuell 2020.

I nästa pass medverkade tre författare i ett samtal om platsens betydelse; väletablerade Arne Dahl och “deckardoktorn” Jonas Moström (båda på videolänk) i samtal med nya Sundsvallsstjärnskottet Susanne Fellbrink. Susanne som på under 12 månader har släppt två deckare i Sundsvallsmiljö och en tredje är strax klar. Jonas har skrivit ett antal deckare från Sundsvall men även för Susanne var det självklart att använda Stenstan som plats:

– Jag kände att det behövs en kvinnlig författare också som skriver om Sundsvall, och nu tror jag att vi är flera till och med, så det känns jättekul, tyckte Susanne.

Hon valde Sundsvall för att hon kan staden, och det gjorde Jonas också, som gjorde sin AT-tjänst på sjukhuset. Lyssna på hela intervjun med Arne, Susanne och Jonas i videon under och ta del av Jonas beskrivning av staden som en bra deckarstad.

Se flera intervjuer på videosidan.

Årets andra ”historiska” tema var deckardrottningen Agatha Christie vars Hercule Poirot dök upp för första gången för 100 år sedan. Är Christie relevant i dag? Lever pusseldeckarna fortfarande? Detta och annat togs upp under torsdagens sista pass, lett av pusseldeckarförfattaren Kerstin Bergman. Ursäkta, deckarforskaren och experten Kerstin Bergman. Ja, båda stämmer numera. Agatha Christie har lämnat flera spår efter sig än dem man ofta tänker på. Det är inte en slump att hennes hjälte Poirot är en invandrare (samhällskritik igen) och när hon låter Jane Marple lösa brott så är det något som vi tittar på med nostalgiska mysglasögon i dag men det var hur innovativt som helst på 30-talet. Miss Marple är ekonomiskt oberoende, gifte sig aldrig, är utbildad och därmed en tidig kvinnlig förebild.

För att riktigt markera Christies betydelse hade Svenska Deckarfestivalen bjudit in författaren av Hercule Poirot-böckerna. Ja, du läser rätt, nu för tiden är det Sophia Hannah som skriver de officiella nya böckerna om den belgiska detektiven och henne fick vi träffa via videolänk från hennes hem. Bland annat avslöjade hon att det kommer en till bok om Poirot. I passet medverkade också Kristina Appelqvist, aktuell med Christiehyllningen En giftig skandal.


Dag 3: “Kriminalvården”

Nu har det blivit fredag 13 november och för att inte utmana ödet för mycket var hela kvällen heldigital, faktisk ännu mer digital än tidigare. Men innan det blev kväll var det dags för flera festivalnyheter. De lyckliga som varit snabba nog för att få tag på de endast 50 biljetter vi kunde släppa fick njuta av deckarteater, Mordet i Midlands som vi erbjöd i samverkan med Teater Västernorrland.

Sedan var det dags för ett boksläpp, något vi inte alltid kan erbjuda på Svenska Deckarfestivalen, men i samarbete med förlaget Cayenne hade vi ordnat så att Petter Österlunds romandebut Lenins guld skulle lanseras som en del av deckarfestivalen. Boken är en thrillerskröna i Dan Brown / Indiana Jones-stil, med en fotograf från Sundsvall som huvudperson! Petter har många trogna följare i trakten och kul var det att bjuda dem på en direktsänd presskonferens som en inledning på festivalens tredje dag.

Kolla videosidan för alla författarsamtal.

Sedan gick webresan till Norge i form av en intervju med Norges deckardrottning Anne Holt, aktuell med Operation fosterland som ingår i hennes nya serie om Selma Falck, stjärnadvokat och före detta elitidrottare. Selma vaknar naken i en brinnande stuga på kalfjället. Hon minns ingenting, hon vet inte var hon är eller hur hon har kommit dit… Intervjun gjordes i samarbete med Trondheim Krimfestival i Norge, som hade sin första festivaldag denna fredag. På länk från andra sidan gränsen fanns Roar Ræstad, som delade på intervjun med Kerstin Bergman.

Samma moderatorteam pratade också med Cara Hunter hemma i “deckarstaden” Oxford, känd från Morse-böckerna, eller för de lite mer pålästa, svenska Amanda Hellbergs spökdeckare. Caras senaste bok på svenska, Ingen utväg, nominerades till Svenska Deckarakademins pris för bästa översatta deckare 2020.

– Det var lite skrämmande att skriva om Oxford så när jag skrev den första boken så ändrade jag namnet på staden eftersom jag trodde att alla hade fått nog av Oxford på TV med Morse och Lewis och Endeavour, berättade Cara. Men hon ändrade det tillbaka på förlagets begäran.

Cara Hunter intervjuades på videolänk från Oxford.

Efter dessa trevliga utlandsbesök västerut blev det så dags för Tyskland där Malin Tunberg Schunke är bosatt. Hon blev utsedd till Årets deckardebutant av Svenska Deckarakademins i fjol. Nu är hon aktuell med bok nummer två om åklagaren Esther Edh, De rättslösa. En thriller om ett hänsynslöst och internationellt brottssyndikat som europeisk rättskipning har svårt att möta. Malin är själv jurist och har jobbat som åklagare och en av många författare som skriver om en sfär hon själv har erfarenhet av. Titta på videointervjun för att höra hur ett förfallet hus på Sicilien ledde till en av karaktärerna i hennes böcker.

Fredag den trettonde hade gtt bra så långt, men för att inte ta några risker med vare sig skrock eller äckliga röda virus så fortsatte kvällen med ännu en festivalnyhet; förinspelade videoreportage. Festivalens reporter hade åkt land och rike runt, nåja, till Umeå, Piteå och Färila utanför Järvsö, för att intervjua författare inom olika genrer. I Piteå hade vi träffat Åström & Sandlund, Sara och Anette, som i år debuterade med den psykologiska thrillern Vid skogens slut. På väg dit hade vi pratat med litteraturvetaren Katarina Gregersdotter som i intervjun kunde bekräfta att jo, det finns förmodligen en trend just nu som går på att Norrland är hetare bland deckarförfattare, trots kylan och snön här uppe. Eller kanske just på grund av?

I videoreportaget med Erik Nilshammar, kallat “Hell-singlands Stephen King” efter årets rysarsamling Gammelgrav, diskuterades möjligheten för att dagens datum kanske skulle ställa till det. Erik skriver annars i gränslandet mellan skrönor och mysterier och jobbar nu med en historisk deckare från 1700-talets Hälsingland.

Slutligen bjöd fredagen på ett Zoom-intervju med Staffan Öberg, vars äventyrsdeckare från en nästan fiktiv by i Höga kusten-trakten börjar med att tre huvuden spikas upp på pålar… Staffan skriver dessutom fantasy och feelgood för seniorer, som han kaller det. Han är också en av få författare som har specialiserat sig på att sälja böcker på marknader och festivaler, vilket helt utgår i år när coronan har gjord att Staffan sitter i frivillig långtidskarantän, därav Zoom-lösningen.

Övriga Norrlandsförfattare finns på videosidan.


Dag 4: “Benådningen”

Vanligen avslutas Svenska Deckarfestivalen på fredagen men när andra bromsar så gasar vi! Lördagen erbjöd flera möjligheter för den som ville ut; spänningsbio för barn med två utvalda filmer. Båda tecknade; Agatha – granndetektiven för de minsta barnen, och det otroligt vackra äventyret Away för de lite större. Den filmen är faktiskt tecknad av en enda person, tro’t eller ej! Arrangerat i samverkan med Filmfest Sundsvall.

Barn fick gratis se två biofilmer, bland annat Away.

Höjdpunkten på festivalens sista dag var nog stadsvandringen. Stadsvandringar har vi arrangerat förut, då med författare som berättar om fiktiva mord och fiktiva brottsoffer. Den här gången skruvade vi dock upp nivån hela vägen till två 90 minuters vandringar i dödens fotspår. Med hjälp av Stenstans berättarteaters skådespelare fick publiken “uppleva” verkliga öden från Sundsvalls historia; mamman som eldade upp sitt eget barn, systern som giftmördade sin bror, konstnären som tvångslobotomerades av staten och andra hemskheter. Men vi fick också träffa Sundsvalls första kvinnliga polis från 1950-talet. Hon jobbade på nuvarande Stadshuset som den gången var polisens huvudkvarter, och det var också där stadsvandrarna bjöds på varmt te och Agatha Christie-kaka.

Den dramatiserade stadsvandringen sålde slut två gånger.

Under festivaldagarna hade vi också andra aktiviteter för barn och unga, inte minst författarbesök i skolorna som i vårt arrangörsgäng sköts av Yoko Kuyama och Mariette Oras, delvis i samverkan med Kulturskolan i Sundsvall. Författarna Sanna Juhlin och Anna Hansson träffade 17 klasser på låg- och mellanstadienivå för stimulerande pass om läsande och berättande. De minsta fick bland annat veta hur man skriver deckare och tillsammans fick klassen lösa ett litet mysterium för att prova på hur det kan vara då man är detektiv. För de något äldre hade vi ett digitalt författarbesök med Pernilla Ericson till Klara Gymnasium i Sundsvall. Alla elever i årskurs 3 var inbjudna för att lyssna på mycket inspirerande författarsamtal mellan Pernilla och svenskläraren Emma Svalberg. Pernilla berättade bland annat om olika roliga skrivprojekt som gymnasieeleverna kan prova på, t.ex. att skriva en spänningsroman tillsammans med en kompis genom att turas om att skriva kapitel, eller skriva alternativa slut på en deckare. Pernilla hade med sig signerade böcker och eleverna tävlade om att vinna dem genom att ställa intressanta frågor. Att stimulera ungas läsande och skrivande är en viktig fråga för föreningen och trots årets alla begränsningar nådde vi omkring 650 elever med olika aktiviteter i år.

Årets deckarfestival i Sundsvall präglades av två saker; rekordhög nivå på medverkande författare och en hel del innovationer. Trots några sena avbokningar på grund av förkylningssymptom eller hårdare rekommendationer om att inte resa så tog många stjärnförfattare sig till Sundsvall. Andra tyckte det var roligt att genomföra sin medverkan digitalt i en tid då de flesta evenemang ställs in. Videosändningar på nätet är egentligen inget nytt men vår hybridfestival var den första i sitt slag i Sundsvall och så här i efterhand kan vi konstatera att det gick hur bra som helst! När den fysiska festivalen avslutades lördag 14 november hade vi haft omkring 3000 visningar på nätet, en vecka senare hade vi passerat 6000 och två veckor senare passerade vi 10.000. Festivalen lever vidare och du är mycket välkommen att titta på de delar som intresserar dig.

Årets nya påhitt och innovationer:

Allt arrangerat med stort ansvarstagande och på säkrast möjliga sätt. Att arrangera event är utmanande i dessa tider. Det enklaste för oss hade varit att ställa in årets festival, men vår slutsats var den motsatta; ett samhälle utan stimulerande aktiviteter där väldigt många sitter oroliga bakom stängda dörrar innehåller kanske skydd från virussmitta, men det är också ett farligt samhälle på andra sätt.

Svenska Deckarfestivalen 2020 blev en thriller med ett lyckligt slut!

P.S.: Nu har du även läst “världens kortaste deckare” med bara fyra ord. Du hinner läsa den en gång till – kolla rubrikerna!