Lina Areklew

Lina Areklew har studerat litteraturhistoria och är redaktör och rådgivare åt andra författare. Men tog hon till sig av egna råd när hon själv deckardebuterade i år? Det kan verka så när man läser alla positiva recensioner och nomineringen till årets deckardebut. Dessutom kommer hon till Sundsvall och Svenska Deckarfestivalen!

Lina Areklew föddes i Stockholm 1979 med delar av uppväxten på Höga Kusten. Efter en karriär som projektledare inom telekombranschen, har hon vidareutbildat sig inom litteraturhistoria och frilansar som redaktör och diplomerad lektör i det egna företaget Manusdoktorn. Hon har ”alltid” skrivit och ända från den första novellen har det handlat om människors inre resor och de mest svåråtkomliga skrymslena i folks själar.

– Jag vet inte varför, men jag har alltid varit intresserad av den mörkare sidan av människors liv. Och jag är löjligt förtjust i mordhistorier, säger hon.

Som barn spenderade hon många somrar på Ulvön på Höga Kusten och när hon började fundera på att skriva en egen spänningsroman blev det för henne naturligt att använda denna idylliska plats som en bra motpol till den historia om ond bråd död som hon ville berätta.

Idén till det som kom att bli hennes debut, Ur askan, har Lina Areklew burit på mycket länge. Hon har skrivit på denna berättelse, från och till, under nästa ett decennium. Parallellt med detta hjälper hon andra med deras texter från sitt eget företag. Hon menar att det är mycket få, om ens några, som kan genomföra ett bokprojekt helt på egen hand. Under skrivprocessen är det så lätt att bli hemmablind, det krävs andra ögon för att kunna se vilka problem som finns i texten och hur man kan finna andra lösningar. Etablerade författare får den hjälpen från sina förlag, men innan dess är det svårare.

Naturligtvis finns det professionell hjälp att få, det är tjänster som Lina Areklew och andra säljer, men det är inte alla som har råd med det och då måste man hitta lösningar på andra sätt. Det kan kanske finnas några i familjen eller bland vänner och bekanta som har läsvana, som har modet att vara tydlig med sina åsikter och som vill ställa upp och hjälpa till utan att få betalt. Det måste också vara någon som skribenten litar på, är beredd att verkligen lyssna på. Under den långa resan mot ett färdigt manus är det lätt att bli förälskad i delar som faktiskt måste skäras bort om texten ska kunna bli publicerbar. ”To kill your darlings” kan låta enkelt men det är det sällan, det kan vara smärtsamt, och det är lätt att ignorera budskap om att älskade delar måste bort eller arbetas om radikalt.

Att Lina Areklew tagit till sig av sina egna råd verkar uppenbart med tanke på det succéartade mottagande hennes debut har fått med mycket positiva recensioner, nominering till årets deckardebut och dessutom är rättigheterna till boken redan sålda till flera andra länder.

Just nu arbetar hon för fullt med uppföljaren och den kommer knappast att ta lika lång tid att skriva som debuten, mycket av det grundläggande arbetet med huvudkaraktärer och miljöer kan hon nu ta med sig i en ny berättelse. Mer om det kan vi förhoppningsvis få veta när hon kommer till Svenska Deckarfestivalen i november.

I dag bor hon med sina tre barn utanför Stockholm. De har också ett torp på Höga Kusten.

Länkar:

Svenska Deckarfestivalen recenserar Ur askan