Vikingar och ungdomar i fara

Se spänningsfilmer och thrillers på bio i Sundsvall! Just nu pågår Filmfest Sundsvall, med lite mindre kända filmer på programmet, förutom seminarier och träffar. Svenska Deckarfestivalen pratade med två av regissörerna.

Du kanske har handlat klart på bokrean och vill ladda batterierna med lite rörlig spänning, innan du börjar på den lite tunga bokhögen? Nu kan du som bor i Medelpad, eller reser hit, se lite annorlunda spänningsfilmer på bio, vissa med lokal förankring. Filmfest Sundsvall arrangeras från 11 – 15 mars med film från hela världen, men även skolbio, seminarier och annat intressant. Vi har pratat med två av regissörerna, festivalhedersgäst Andreas Öhman och Rasmus Tirzitis.

Som följare av Svenska Deckarfestivalen får du dessutom en trevlig rabatt på biljetterna! Läs vidare!

Andreas Öhman regisserar och skriver manus till långfilmer, kortfilmer, musikvideor och reklamfilmer. Efter priser i både New York och Sverige på 00-talet långfilmsdebuterade han med den uppmärksammade I rymden finns inga känslor, som 2011 nominerades till fyra Guldbaggar, däribland Bästa film och Bästa manus. Den utsågs även till Sveriges officiella bidrag till uttagningen till Oscarsgalan. Därnäst kom långfilmerna Bitchkram (2012), Remake (2014) och Odödliga (2015), som visas på Filmfest Sundsvall jämte SVT-serien Den sista sommaren (2020). Hur känns det att visa fram dina filmer på Filmfest Sundsvall, Andreas Öhman?

– Jag vill alltid att publiken ska känna i allt vad jag gör, oavsett om det är glädje eller sorg.

Andreas Öhman.

Thrillern Den sista sommaren handlar om ett kompisgäng som samlas för en vecka i en stuga i skogen i Norrland. De ser fram emot ljusa sommarnätter, fest och bad, men istället slutar det med att Klara försvinner. Genom hennes filmade material får vi följa vad som egentligen hände den där sista sommaren. Men vad handlar serien egentligen om?

– Serien handlar om vad som är verkligt och vad som inte är det. Jag vill bryta mark mellan det dokumentära spelet, med något på gränsen till det övernaturliga. Och vilka är din vänner, när det verkligen gäller?

Den sista sommaren kan sägas att vara i genren “found footage”, en genre som visar en fiktiv handling i en låtsasdokumentär form. Vad kan man göra i just den genren som som var avgörande för formen?

– Anledningen att vi valde den dokumentära känslan på filmen var för att det finns något med att karaktärerna kan kolla rakt in i kameran och mot den person som gömmer sig där bakom, som vi inte ser. Det skapar också massa begränsningar och utmaningar kring vad som filmas, men också vad som händer där emellan. Mellan tagningarna. Dessutom är det en liten reflektion av samtiden, hur saker dokumenteras och filmas överallt i vårt samhälle. Och vad är det då som är på riktigt?

Självklart har Andreas Öhman kopplingar till Sundsvall.

– Jag kommer ursprungligen från Djuped i Ångermanland där jag ofta återkommer och spelar in mina filmer och serier i områdena av Västernorrland där jag också har mycket av mitt hjärta. Som denna serie som är inspelad i Djuped, Bjärtrå och Kramfors. Just Sundsvall har jag spelat in såväl delar av Odödliga som nästan hela Bitchkram i, och är såklart den närmsta storstad som fanns när jag växte upp. Sen har Film i Västernorrland hjälpt mig oerhört mycket genom åren, från att jag var tonåring till nu. Så Sundsvall är ständigt återkommande i mitt liv.

Den sista sommaren.

En helt annan sorts spänning är det vi hittar i The Huntress: Rune of the Dead, ett vikingadrama som utspelar sig under 800-talet. När pappa Joar ger sig av på en vikingaräd lämnas den äldsta dottern Runa att axla pappans ansvar för att försörja familjen. Joar återvänder inte och Runa känner på sig att familjens kamp bara har börjat. Hon känner av något ondskefullt och farligt i skogarna. Hur kom det sig att du ville göra en vikingafilm, Rasmus Tirzitis?

– Jag har länge dragits till och fascinerats av vikingatiden, en hård värld att överleva i. Det var otroligt roligt att arbeta tillsammans med Faravid Svalfors Af Ugglas – min vapendragare i det här projektet – att hitta en balans mellan en genuin spegling av vikingatiden och förhöja den med stänk av den fornnordiska mytologin. Det är ingen klassisk vikingahistoria där vi följer ett gäng tuffa krigare som plundrar utan vi har valt att sätta fokus på en ung kvinna som blir familjens överhuvud när pappan lämnar för en lång resa.

Rasmus Tirzitis.

När man gör en historisk rysare, är det handling man kan lägga in som är svårare eller dumt att göra i en rysare i modern tid?

– Jag hade en idé om att jag ville berätta en historia som utspelade sig kring en och samma familj. En viktig poäng/handling som hade gjort det svårt att sätta berättelsen i modern tid är att idag så är våra nära bara ett knapptryck bort, men för tusen år sedan så kunde det gå flera månader eller år innan man vare sig såg eller hörde från de som gav sig ut på sjön. Du var helt utlämnad att klara dig själv. Filmen gläntar på dörren till det forna hedniska samhället, och trots att sagan har fasansfulla inslag från den nordiska mytologin är den på samma sätt stadigt förankrad i det jordiska och historiska, med människor som fortsätter att kämpa för sin överlevnad och för varandra, fastän allt hopp verkar förlorat.

Hur är läget för vikingafilmer i Sverige nu, det är ju ett väldigt svenskt tema?

– Vi har knappast ett överflöd av vikingafilmer som skildrar hur det verkligen var att leva på den tiden. Vi började prata om att hela vikingaarvet nästan är outforskat inom svensk film och många gånger har det lyfts fram bröliga män, men väldigt lite om kvinnorna. Sveriges historia i sig är en otroligt bred buffé av dramatiska händelser och livsöden som bara ligger och väntar på att få bli berättad i filmer. Så är berättelsen och manuset rätt så tvekar jag inte att göra fler filmer.

Vad har du för vikingafilmfavoriter?

– Största favoriten är Valhalla Rising men jag är också lite svag för några scener i The 13th Warrior. The Vikings med Kirk Douglas är såklart underhållande att se men av andra anledningar.

Har filmen, eller du själv, en anknytning till Sundsvall eller Västernorrland?

Även Sverigest nyaste vikingafilm har kopplingar till Sundsvall. Rasmus Tirzitis bor i Sundsvall och en stor del av filmens efterproduktion har gjorts här. Eki Jokisalo, som bor i Timrå, har ljuddesignat och mixat. The Huntress är Tarzitis andra långfilm som regissör och den tredje långfilmen som han har klippt.

– Jag tycker att klippa är en väldigt kreativ och otroligt rolig process. Att få se hur filmen växer fram och “kommer till liv” och att hitta tonen för det spår vi vill att filmen ska styra mot.

Du som följer Svenska Deckarfestivalen kan se ovanstående filmer och några till med en trevlig rabatt genom att använda rabattkoden ”deckare” när du köper biljett. Surfa till Entré Sundsvall och hitta aktuell film. Klick på ”köp biljett” och därefter ”köp biljett” igen. Välj biljettkategori Deckarfestivalen och ange koden ”deckare” (utan citationstecken). Då dras 30 kr av på priset och du kan njuta av fler filmer! Rabattkoden gäller bara för utvalda filmer.