Recension: I fel sällskap av Viveca Sten

I fel sällskap, Viveca Stens nionde bok om åklagaren Nora Linde och polisen Thomas Andreasson, är en gastkramande thriller om människors ondska och svaghet och de sår vi bär med oss från barndomen.

Författaren ger varje bok i serien ett eget tema och här handlar det om kontrollbehov som drivkraft för mord och den grundläggande stämningen i texten är otrygghet.

Nora Linde står inför sitt mest komplicerade fall. Ledaren för en av Stockholms största narkotikaligor anklagas för ekobrott eftersom det inte går att fälla honom för droghandel. Situationen blir snart hotfull. Den unga kvinnan Mina är på desperat flykt undan sin man sedan han nästan har slagit ihjäl henne. Allt hon vill göra är att skydda sin son, men hon är en nyckelperson i den kommande rättegången – om Nora kan förmå henne att vittna.

Andreis Kovac bär på mörka minnen från krigets Bosnien som han lämnade som barn. Han är beredd att göra allt för att krossa sina fiender och få tillbaka sin hustru, Mina, och skyr inga medel för att få sin vilja igenom.

Människor i Minas närhet offras i Andreis krig och Thomas Andreasson dras in i fallet. Samtidigt som han kämpar med sitt sönderfallande äktenskap måste han se på när Nora tar allt större risker för att rädda Mina från undergång.

Viveca Sten är en svensk författare som debuterade 2008 med I de lugnaste vatten som var den första boken i serien Morden i Sandhamn. Hon tillhör nu de storsäljande svenska deckarförfattarna, och serien har också filmatiserats.

Jag har läst alla tidigare delar i serien och var såklart intresserad av att läsa I fel sällskap, en lättläst berättelse med bra driv. Viveca Sten är bra på att forma en historia, och lägga upp den så att det blir flyt i läsningen. Det är korta kapitel och trots den totala omfattningen av boken går den snabbt att läsa.

Ofta tänker man ”bara ett kapitel till”. I fel sällskap berättar historier som är både skakande och behjärtansvärda. Det är obegripligt och fruktansvärt obehagligt, samtidigt som man vet att det här är och har varit vardagen för många människor. Ändå är det något som gör att jag inte helt sveps med och kommer in till 100 procent i historien. Det är som att jag betraktar den utifrån.

Historien är inte en klassisk deckarberättelse, trots att det förekommer mördade personer. Det är en modern roman med spänningsmoment, men lika mycket en samhällsaktuell berättelse. Även om berättelsen har bra driv och på sätt och vis är spännande, så är det inte tal om någon regelrätt ”upplösning” av ett mysterium. Det kan jag sakna lite. Det är en annan struktur på boken än vad som varit tidigare i Sandhamnserien. Själv saknar jag Sandhamn, även om det är intressant att läsa mer om Noras jobb och hennes karriär.

Bara ett kapitel till

Jag gillar serier där de återkommande karaktärerna är välkända för mig, där det är som att träffa bekanta igen. Så är det med Nora och Thomas. Fast jag måste erkänna att jag helt glömt att Nora och Jonas flyttat till lägenhet. När hände det? Trots att Nora är välbekant så har jag svårt att förstå henne. Det är som att höra någon annan berätta om henne, jag kommer henne inte in på livet. Det bidrar till att jag inte helt sveps med. Sen tycker jag hon är rätt oprofessionell i vissa sammanhang.

Jag kommer definitivt att hålla utkik efter nästa bok i den här serien, för jag hoppas det blir en sådan.

Lotten, Lottens bokblogg

Författare: Viveca Sten