Recension: Skytten av Jonas Moström

Hälften läkare, hälften deckarförfattare. Det måste ju bli deckare i vård- och sjukhusmiljö. Sundsvalls- och Uppsalaförfattaren (om man ser till miljöerna i böckerna) Jonas Moström kommer till Svenska Deckarfestivalen i november och i den anledning recenserar vi hans senaste bok, Skytten.

Boken börjar väldigt dramatiskt. Johan Axberg, kriminalkommissarie från Sundsvall och Nathalie Svensson, överläkare i psykiatri på Akademiska sjukhuset i Uppsala blir vittne till hur en kollega till Nathalie, transplantationskirurgen Isabella Falk blir skjuten med två skott i magen utanför akutmottagningen på sjukhuset. Personen som skjuter är maskerad. Han hoppar in i en bil och Johan tar upp jakten. Den maskerade skjuter mot Johans bil och han blir träffad i axeln. Skytten kommer undan. Johan hamnar på akuten, kulan måste opereras bort. Han skriver ut sig på eget bevåg, vill hjälpa Uppsalapolisen och Nathalie att hitta skytten. Han hade fått ögonkontakt med personen och den blicken kommer han aldrig att glömma. Isabella Falk dör av skottskadorna. Hennes liv gick inte att rädda. Nu är det mord som polisen får utreda.

Det finns flera misstänkta. Flera som har eller haft en anledning att döda Isabella. Hotat henne. Psykopaten Herman Hellman, som också är patient hos Nathalie är President för Arosgruppen, ett MC gäng i Uppsala. ST-läkaren som Isabella haft ett förhållande med när han dumpade henne såg hon till att han fick sparken. Så sker ett till mord, tillvägagångssättet liknar mordet på Isabella och personerna kände varandra. Den skjutne är advokaten, Gustav Rosenqvist.

Nathalie slits med egna bekymmer. Hennes mamma ligger på sjukhuset, lider av leversvikt, döende, det enda som kan rädda henne är en levertransplantation och det är brått. Den enda tänkbara donatorn är Nathalie, gör hon inte den donationen dör hennes mamma. Hon måste bestämma sig, hennes mamma vill få besked. Läkarna ringer och stressar. Tiden är knapp och mamman blir sämre och sämre. Dessutom är operationen inte riskfri för Nathalie heller.

Sjukhusmiljöer är ju Moströms hemmaplan, något han är väldigt skicklig på att beskriva.

Nu rullar handlingen på i ett högt tempo. Uppsalapoliserna jobbar på med hjälp av Johan och Nathalie. Man börjar hitta kopplingar till ett sjukhus för transplantationer i Thailand. Handlar det om organhandel? Som vanligt i Moströms böcker är alla misstänkta. Har hittills aldrig i förväg kunnat lista ut vem som är förövaren eller förövarna. Detta lyckas han alltid skickligt dölja tills sista sidorna är lästa. Också anledningen till att böckerna blir bladvändare och sträcklästa.

Handlar det om organhandel?

Jag saknade lite de andra medlemmarna i GMP gruppen, Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, som också Johan och Nathalie är medlemmar i. Uppsalamiljön är okänd för mig, har aldrig varit i Uppsala. Jag gillar ju att trava runt i Jonas Moströms fotspår i Sundsvall. Kanske ska ta mig en tripp till Uppsala och se om jag hittar platserna han skriver om. Har läst alla böcker han har skrivit, 14 stycken.

Karaktärerna har blivit mina vänner och dem vill jag fortsätta följa. Vet att han redan skriver på nästa bok och jag kommer garanterat att läsa den när den kommer.

Monica, Min bokhylla

Författare: Jonas Moström